Honkvaste gemakzoekers (10 procent van de 14-18-jarigen): zitten het liefst thuis, vinden familie erg belangrijk, kijken veel televisie, tamelijk passief, niet zo ambitieus.
Enthousiaste verkenners (9 procent): actief, steeds op zoek naar iets nieuws, houden van gamen, willen van hun hobby hun beroep maken, maatschappelijk betrokken.
Sociale aanpassers (14 procent): sterk gericht op vrienden en familie, relatief laag mediagebruik, blijven graag thuis, toegewijd, maken zich niet zo druk over de samenleving, willen later een gelukkig gezin, geen grote ambities.
Erkenningszoekers (21 procent): invidualistisch, onzeker over uiterlijk en hun eigen toekomst. Erg bezorgd over de vraag hoe anderen over hen denken. Vaak doorsnee, ‘normalo’ of ‘topveertig-stijl’.
Extraverte statuszoekers (22 procent): materialistisch, hedonistisch, maar ook sociaal, sterk gericht op vrienden. Houden van merkkleding en gadgets, maken zich niet zo druk over de wereld. Willen later wel een goede baan en veel geld.
Eigenzinnige idealisten (24 procent): antiburgerlijk, willen graag verre reizen maken, creatief, sterke betrokkenheid bij de samenleving. Minder materialistisch dan anderen, maar willen zich wel graag onderscheiden. Sterke experimenteerdrang.
Allochtone jongeren zijn gemiddeld meer op status gericht dan autochtone jongeren, blijkt uit het YoungMentality-onderzoek van Motivaction, Sanoma Young en Young Works. Zij scoren ook hoog op de factor ‘exploratie’: kennelijk hebben veel allochtone jongeren de drang om aan de beperkingen van de ouderlijke cultuur te ontsnappen. Op idealisme scoren zij lager.
Een aantal linkjes (vooral de eerste 2 zijn goed)
http://www.opvoedwinkel.be/actueel/dedeugdvantegenwoordig.pdf
http://docs.google.com/viewer?a=v&q=cache:f0fIiiaUjWAJ:www.cultuurnetwerk.nl/producten_en_diensten/Publicaties/pdf/Zichtopjongerencultuurdeelname.pdf+jongeren+interesses&hl=nl&gl=nl&pid=bl&srcid=ADGEESjGCMsjoc-7Sv8bWfyGZv71OBn5VR9aYv16vJ-EFgawMtMh1yg4g8L7KGoPyBV-99szNpW2PwdC982VOPKZUbZUtGG_8g_JEUvuTEWAVHoZmrxbbLJl057TtZtaVKP1JQlfPM7l&sig=AHIEtbR8EuIc4eE8vE5ZkjKUMOrMJm2rVA
http://picnicjr.waag.org/wp-content/uploads/2007/11/presentatie-youngworks-picnic.pdf
www.nji.nl/publicaties/JongerenMediaEnSeksualiteit.pdf
www.miramedia.nl/media/file/F&C%20Jongeren%20en%20Nieuws_def.doc
http://www.mediaonderzoek.nl/406/youngmentality-segmenteert-jongeren/
Geen opmerkingen:
Een reactie posten